De siste par årene har populariteten til konkurransespilling nådd nye høyder. Som et resultat av dette forventes det at bransjen vil bli verdt $1,1 milliarder i 2020, en økning på 15,7 %, ifølge en undersøkelse gjort av Newzoo.
Selv om det er den ubestridelige tiltrekkingskraften dataspill har som er årsaken til markedets store vekst, spiller også den teknologiske utviklingen også en viktig rolle i utvidelsen av bransjens kundebase. Så, la oss se litt nærmere på teknologien som påvirker dagens eSports-bransje.
Dataanalyse
I nyere tid har data blitt en viktig ledd for å oppnå suksess i et bredt utvalg bransjer, inkludert tradisjonell sport. Mens Big Data hjelper anerkjente klubber og lag til seier gjennom en statistisk tilnærming, har bruken av data også blitt vanligere i eSports-bransjen.
Det faktum at det har blitt ansatt en rekke dataanalytikere de siste årene er et bevis på at også eSports har et behov for en datadrevet tilnærming.
I en rapport om bruken av teknologi innen eSports forteller Verdict at de dyktigste lagene, som Astralis, Cloud9 og Team Liquid samarbeider med Microsoft, Newzoo og SAP for å utvikle spillstrategier og utvikle sine fanbaser. Med tanke på at premiepottene har nådd rekordstore høyder de siste årene, er det ikke overraskende at flere lag tar i bruk nye virkemidler for å lykkes. Interessen for eSports har også vokst blant tilskuerne, både for å se på og for å gamble på utfallene som mange gjør med vanlig sport. Det er nå helt vanlig å finne et stort utvalg eSports-kamper man kan satse penger på hos markedets beste oddssider.
eSports-fokuserte nyhetssider
Selv om det ikke akkurat er revolusjonerende, har det nå dukket opp flere nyhetssider som fokuserer på eSports. Det har endret hvordan tilskuerne konsumerer digitalt, spillrelatert innhold. I motsetning til dataanalyse fokuserer denne teknologien primært på bransjens stadig voksende tilskuerskare. Det har vært et stadig større behov og etterspørsel etter informative eSports-sider som forklarer de ulike spillgrenene for tilskuerne. Markedet vokser i et så hurtig tempo at det er vanskelig for fans å følge med på alt som skjer.
Dette er årsaken til at plattformer som WIN.gg har blitt meget populære de siste par årene. Plattformen anses som den mest omfattende ressursen for nyheter innen eSports-bransjen, og dekker flere av de mest populære spillene. Her finner man nyheter rundt Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2, League of Legends og Overwatch. I tillegg til nyheter finner man også informasjon om kommende kamper, samt detaljert informasjon om de siste kampene.
Virtual Reality
Med veksten både eSports og Virtual Reality (VR) har opplevd de siste årene, har det vært tvil om markedene vil spise av hverandre eller ikke. I løpet av 2019 har disse to markedene overlappet i større grad enn før, noe som har vist seg å være fruktbart. Selv om det er forskjellige tilnærminger, er det ingen tvil om at VR-utviklingen gir en ekstra, oppslukende dimensjon til eSports-bransjen.
For å vise fram hvordan teknologien har forandret eSports, har HP nylig innledet et samarbeid med Virtuix for å skape den største virtuelle eSports-konkurransen i verden. Med en premiepott på $100 000 er det tydelig at markedet utvikler seg. Denne retningen gjør bransjen litt mer interaktivt, og oppfordrer spillerne til å delta i litt mer aktive videospill.
En fremadstormende bransje
Som vist over spiller flere teknologiske nyvinninger en stor rolle i utviklingen av det globale eSports-markedet. På grunn av bransjens fremadstormende tilnærming ser det ikke ut som det finnes noen grenser for konkurransespilling det neste tiåret. Det virker som bransjen vil fortsette å vokse på alle områder, med et så sterkt fokus både på prestasjoner og totalpakken rundt for tilskuerne.