Motivasjonen til å streame spill

Posted by

Streaming av videospill har blitt svært populært de siste årene og bransjen omsetter for enorme summer. Mange spillere har klart å bygge seg opp enorme følgerskarer som gjør det mulig å livnære seg av det de elsker gjøre, nemlig å spille dataspill. Men hvordan har streaming av videospill gått fra å være en amatørmessig hobby til å bli omfattende forretning med profesjonelle produksjonsstudioer?

Det er dette spørsmålet vi skal forsøke å besvare i denne artikkelen. Vi skal ta en nærmere titt på hvorfor mange velger å streame spill og hvilke fordeler dette har for bransjen i sin helhet.

Underholdning

Det første punktet på listen vår er underholdning. Mange benytter streaming som en kilde til underholdning. Spesielt yngre mennesker anser videospill som underholdning likestilt med film, lineær-TV og bøker. Dette har gjort det mulig for de med høy kunnskap om forskjellige spill til å bygge seg opp et eget publikum og fungere som et digitalt underholdningsselskap.  

Her kan de med relativt enkle virkemidler som et webkamera og gratis strømmetjenester nå ut til et stort globalt publikum og bygge opp sin egen merkevare. Det er ikke uten grunn at store selskaper som Amazon og Microsoft forsøker å ta andeler av strømmemarkedet. Twitch som er den største plattformen for streaming av spill omsatte for hele $1,54 milliarder i 2019, riktignok gikk ikke alt dette direkte til de som streamer, men vellykkede streamere kunne i snitt tjene i mellom $3000-5000 per måned.

Sosial omgang med likesinnede

Selv om det økonomiske aspektet ved streaming kan være fristende for mange, vil de aller fleste aldri tjene noe betydelig beløp på streaming. Finansiell vinning er heller ikke øverst på listen til de aller fleste spillere. Man ser en utvikling der det sosiale aspektet får stadig mer fokus som årsaken til at mange velger streaming av spill.

Spesielt innen iGaming har man sett en markant økning i antall live funksjonaliteter som har dukket opp de seneste årene. Selskaper som Rizk Casino tilbyr blant annet live kasino som har blitt et populært valg blant spillerne. Her er funksjonaliteten tilnærmet lik Twitch og andre strømmingsplattformer hvor man spiller live og kan se, samt kommunisere med de man spiller sammen.

Dette betyr i praksis at man kan gå inn på et kasino uten å forlate sin egen stue og møte likesinnede spillere fra hele landet. På denne måten får spillet et langt mer sosialt preg og mange opplever at de får mer ut av spillet når det sosiale aspektet vektlegges.

Flerspiller kulturen overtar

Spill som utgis i dag er gjerne sentrert rundt multiplayer-funksjonalitet. Store titler som Battlefield, Call of Duty, League of Legends, Fortnite og flere har lite eller ingen spillmodus uten motstandere. Dette har gjort at streaming fort blir en naturlig del av spillopplevelsen for mange. Når du skal spille mot andre vil det også være mange som har interesse av å lære hvordan de kan forbedre sin egen spillestil.

Da kan det å bedre studere spillere sin stream være et naturlig utgangspunkt. Her kan de se hvordan andre har utviklet sin spillestil, hvilke teknikker og funksjonaliteter de benytter og lignende. Deretter kan man enkelt koble seg opp selv og prøve ut disse teoriene på egenhånd. Streaming har blitt godt etablert i spillbransjen og når spillstudioene fokuserer stadig mer på spill med multiplayer ser vi for oss at dette vil fortsette fremover.

Konkurranser og karriere

Streaming har blitt den foretrukne plattformen for talentspeidere for å finne nye rekrutter. Her kan de uforstyrret følge med på hvordan en spiller håndterer seere, spill og teknikk. Da er det ingen overraskelse at organisasjoner innen E-sport og underholdning aktivt rekrutterer fra plattformer som Twitch. Med tusenvis av nye streamere som benytter seg av plattformen hver måned er det en ubegrenset pool av talent klar for å oppdages.

Ut fra streaming har det kommet en ny type underholdningsorganisasjon som huser alt fra nettbaserte personligheter til profesjonelle e-sportutøvere. Et godt eksempel på dette er Faze Clan som lenge bestod av en gruppe unge streamere, men senere har diversifisert til å bli en verdensomfattende underholdningsorganisasjon.

Kort fortalt

Streaming har for mange erstattet mer tradisjonelle former for media og underholdning, men for utøverne som velger å streame kan det være alt fra et sosialt aspekt, til begynnelsen på en karriere. Vi velger derfor å konkludere med at streaming av spill har kommet for å bli, men også at det i langt større grad har blitt den nye normalen for hvordan spill konsumeres av publikum. Mange velger nemlig å se på at noen andre spiller et spill fremfor å gå til innkjøp av spillet selv.